[pic=4_1231095025.jpg]Heist-op-den-Berg en haar diensten beschikte tot nu toe niet over een uniforme huisstijl. Het merendeel van de gemeentediensten gebruikt wel al jarenlang het wapenschild van de gemeente als een soort logo, maar veel diensten voelden toch een nood aan een nieuw, eigentijds logo en een aansluitende huisstijl waarin alle diensten zich zouden kunnen vinden.Bovendien wil de gemeente zich samen met het OCMW profileren als één lokaal beleidsorgaan, weliswaar elk nog met bepaalde eigenheden.Er werd in het voorjaar van 2008 dan ook een lastenboek opgemaakt voor het ontwikkelen en invoeren van een nieuw logo en een uniforme huisstijl. Een aantal firma’s werd uitgenodigd om een prijsvoorstel en enkele logo-ontwerpen voor deze opdracht in te dienen. Uit de voorstellen koos het college van burgemeester en schepenen voor Bailleul Ontwerpbureau.Er werd een werkgroep huisstijl en logo opgericht met vertegenwoordigers van gemeente en OCMW, en die werkgroep koos na een aantal vergaderingen en overlegmomenten het logo dat je hier ziet.Het gemeentebestuur wil zich profileren als een krachtige, efficiënte en moderne organisatie en koos daarom voor een stevig en strak logo, dat bovendien iets heeft van suggestieve moderne kunst. Zo is het ene been van de “H” niet echt uitgetekend, waardoor het de verbeelding stimuleert en verschillende interpretaties open laat.De kleuren van het gemeentelijke wapenschild en van de gemeentevlag - groen, wit en blauw - worden hierin overgenomen. Ook vandaag de dag nog staan ze symbool voor de belangrijke ruimtelijke elementen van Heist-op-den-Berg: het groene van het platteland rondom het blauwe van het centrum.De “H” die in het wit uitgetekend werd tegen een groene achtergrond is de “H” van Heist-op-den-Berg. De blauwe bol in het midden van de door groen omgeven “H” verwijst naar de verstedelijkte kern, het hart van menselijke bedrijvigheid in Heist.En de zwaan? Die heeft en verdient haar plaats in de heraldiek en symboliek en wordt in ere gehouden in het wapenschild, het gemeentezegel en op talloze plaatsen in het Heistse straatbeeld (o.a. op de straatnaamborden) en in benamingen.Dit nieuwe logo werd op het afsluitmoment van het millenniumjaar op 4 januari al getoond aan de mensen die op het evenementenplein aan het cultuurcentrum een glaasje kwamen meedrinken.Het logo zal in de loop van dit jaar geleidelijk in gebruik genomen worden, o.a. op briefwisseling en publicaties. Het gemeentebestuur zal tegelijkertijd ook een eigen huisstijl invoeren voor haar briefwisseling.